Familieturer / Sykkelturer

Silkesløyfe

Den Grøne Sløyfa – turen fra Evanger, ned Eksingedalen og langs Bolstadstraumen til Dale er en av landets flotteste sykkelturer. Punktum.

Det kan være vanskelig å forstå seg på geografien mellom Bergen og Voss. Med sine kronglete fjordarmer, småkuperte fjellnatur og lange, snirklete dalfører er det vanskelig å få oversikt. Det er kanskje derfor at sykkelturen som lokale reiselivsaktører kaller «Den Grøne Sløyfa» har klart å leve så lenge under radaren. Men nå er det på tide å sette skapet på plass. Dette er nemlig en overmoden klassiker, snodig nok nesten uten besøkende.

Om du starter turen fra toppen av Nesheimsfjellet  (og slipper stigningen opp fra Evanger) er turen nærmest spesialkonstruert for barnefamilier. Vi syklet denne turen i pinsen i år, og var intet mindre enn tre familier med totalt 14 mennesker. Seks voksne og åtte barn, i alderen 1 til 8 år. Fem av dem på egne sykler, resten i sykkelhengere. Turen var impulsiv, og svært dårlig planlagt, men gikk likevel som smurt.

1. Transportetappen: Bergen-Nesheimsfjellet
Lørdag formiddag sånn i 14-tiden, tok vi lokaltoget til Evanger (lurt å varsle NSB om at du har med sykler på toget). Der hadde vi avtalt med Mestad Camping at de plukket oss opp med hengere og bil. De måtte kjøre to vendinger for å få med hele gjengen og all bagasjen. En drøy halvtime å kjøre opp på toppen av Nesheimsfjellet på cirka 700 moh. Vi startet syklingen herfra i 1700-tiden. Her er utstyret oppstilt på Evanger:

2. Første sykkeletappe: Nesheimsfjellet-Laviki
På ettermiddagen trillet vi avgårde fra fjellet. I starten tråkket vi ikke en eneste gang på pedalene, men ble kanskje litt sliten i bremsefingrene. hvis vi kjente veldig godt etter. Dette er sykling med gravitasjonsdrift!

Fra Nesheimsfjellet og ned til øvre del av Eksingedalen er det bratt nedoverbakke. Nede i Eksingedalen veksler det mellom flatt og svakt nedover,  og veien snirkler seg gjennom flott kulturlandskap og frodig skog- og vassdragsnatur. Vi møtte på to-tre biler på denne distansen, det var det hele. Ikke akkurat tungt trafikkert. Vi slo leir ved den tilrettelagte «fiskecampen» ved Lavik omtrent midtveis nede i dalen (etter å ha rådført oss med bonden la vi oss ved elvebredden i utkanten av jordet hans). I Lavik finner du også Eksingedalen nærbutikk om du skulle ha behov for å proviantere.

3. Andre sykkeletappe: Lavik-Eidsnes-Skipshelleren
Etter en rolig morgen syklet vi videre nedover dalen. Det var enorm smelting i fjellet denne helgen, og alle vannmagasin var fylt til randen, så elva Ekso gikk kjempestor og det var enorme krefter i fosselandskapet vi passerte.

Etter nydelig nedoversykling kom vi til Eidslandet, stedet der Eksingedalen møter Eidsfjorden. Her fikk vi smoothie og kaffe på kafeen, og nederlenderne som driver nærbutikken holdt søndagsåpent ens ærend for at vi skulle få kjøpe is. Deretter syklet vi langsmed fjorden en drøy mil til Stamnes. På denne strekningen syklet vi et par korte tunneler, og noen mindre motbakker. I Stamnes ser man fortsatt masse spor etter det som gjorde bygda rik i sin tid: Eksport av sand (avsetninger fra elva) og laks (som gikk opp i bolstadsvassdraget). Herfra er det kun noen kilometer inn til Straume – og den fantastiske Skipshelleren. Dette er en av de eldste boplassene som er funnet på Vestlandet, og i dag tilrettelagt som et friluftsområde. Det lett å forstå hvorfor steinalderfolk bosatte seg her. Solrikt, akkurat der fjorden møter elven, gode jaktområder og med en enorm overhengende bergvegg som holder på varmen og fungerer som tak for regnet. For barnefamilier på sykkeltur er dette perfekt (bortsett fra at du må bære bagasjen noen hundre meter og ikke kan sykle helt fram). Slik så det ut i det solen var i ferd med å gå ned:

4. Tredje sykkeletappe: Skipshelleren-Dale
Dagen startet dramatisk med at en lokal råkjører med en svær amerikansk pickup holdt på å kjøre ned unger som stod med sykkelen i veikanten. Etter idiotkjøringen kom han faktisk tilbake for å skjelle ut de voksne, men fikk skyllebøtten brutalt i retur. Greit å bli minnet på at road rage er en trussel for syklister selv langs de mest idylliske kjerreveier. Strekningen fra Straume til E16 før Dale er preget av en del tunneler og litt uoversiktlige svinger. Trass lite trafikk bør man her sykle samlet – med voksne foran og bak.

Når man kommer til E16, svinger man inn på gamleveien til Dale, som nå er blitt overraskende fin sykkelvei. Vel fremme i Dale kjøpte vi takeaway pizza i sentrum, syklet ned på stasjonen og hadde pizzafest mens vi ventet på første og beste lokaltog som bragte oss tilbake til Bergen sentrum. NSB var heldigvis sporty og lot hele bataljonen få komme med selv om vi ikke hadde reservert plass. Neste gang ringer vi på forhånd.

PRAKTISKE TIPS:
• Gode lykter er viktig da tunnelene ikke er opplyst.
• Mye nedover, sørg for at alle har gode bremser og helst nye bremseklosser!
• Unger bør ha sykler med gir.
• Det er masse flotte fiskeplasser underveis på turen! Ta gjerne med fiskestang.
• Elven Ekso er definitivt finest når magasinene er fulle og det er stor vannføring.
• Du finner en del informasjon på nettsidene til Den Grøne Sløyfa.
• Turen kan med fordel forlenges fra Dale til Stanghelle. Gamleveien er kjempefin å sykle.

Her er et slags kart over turen.
Klikk på lenken for å se større utgave. Du kan også bidra med opplysninger i kartet via Googlemaps.

5 thoughts on “Silkesløyfe

1. Fin artikkel!
    Ingen tvil om at den grøne sløyfa skal nytes om ikke lenge!
    Men et lite spørsmål: er sløyfen også egnet for landeveissykkel, eller er det gruspartier underveis?